Two Zero One Three


2013 banyak mengajar aku untuk sabar. Sabar dalam bekerja. 5 bulan aku kerja itu first time aku kerja paling lama. Sabar kena marah dengan bos, kena maki, kena arah itu ini macam terlalu hina sangat hmm. Bila kenang balik time kerja dulu sebenarnya seronok hehe. Dapat pegang duit sendiri, beli apa apa semuanya sendiri. Dan time tuh aku mula tanam azam nak beli barang aku semuanya guna duit aku sendiri. Yoloh beli guna duit sendiri lagi puas hati sebenarnya. Takda orang nak ungkit bagaikan.

2013 mengajar aku untuk buat pilihan sendiri. 5 bulan aku kerja dan berhenti cara mengejut sebabkan Tingkatan Enam. Aku tahu time tuh aku buntu sangat. Aku dapat poli, aku dapat kolej tapi aku tetap pilih F6 ni. Entah kenapa oh maybe aku terikut ikut jejak Mariya. Maybe? Hm. Tapi time aku masuk tuh, aku ada semangat. Semangat yang terlampau nak belajar. Tapi lepas sebulan, aku dah tak minat. Yelah mana taknya kan 5 bulan kerja tak mengadap buku langsung kot tetiba terus belajar subjek yang langsung kau tak minat. Otak jem.

2013 mengajar aku untuk berdikari. Bulan puasa, aku teramatlah busy. Tolong Kakak buat kuih, beli baju raya, tolong Mak itu ini, siap kan persiapan raya dan semuanya sendiri. Tahun 2013 raya tak bet sebab aku dekat sini beraya tanpa Kakak and Mariya. Aku buat semua dalam rumah sendiri. Kau tahu macam aku ni anak tunggal. Aku rasa macam hmm teramat bosan. Aku siapkan hw time raya tuh sendiri. Satu kelemahan aku, aku tak boleh buat hw kalau Mariya tak ada dekat sisi. Tolong, aku memang tak boleh. Time tuhlah aku cuba buat sendiri, tapi aku gagal. Hmm.

2013 mengajar aku untuk tabah. 16Okt tarikh yang paling aku tak sangka yang aku akan kehilangan sahabat aku. NZFH pergi tinggalkan aku. Tinggalkan semua orang. Jujur, time tuh aku memang tak kuat. Tapi bila aku sampai rumah Ummi, aku peluk Ummi. Aku nangis aku ucap "Ummi kena sabar, Ummi kena kuat" Aku cakap. Ye aku cakap. Dan time tuh jugak aku cuba kuatkan diri. Aku cuba tabahkan diri dan hati aku. Tapi, kalau kau tanya "Betul kau tak kuat?" Aku akan jawap, "Sungguh aku tak kuat" Aku bukan hilang parents, tapi ni aku hilang seorang sahabat. Ini baru sahabat, belum yang lain. Aku tak mendoakan, tapi kematian itu pasti. 

2013 adalah tahun yang paling banyak mengajar aku. Tahun yang sangat lain dalam hidup aku. Aku rasa seronok. Aku rasa gembira. Aku rasa keseorangan. Aku rasa kesepian. Aku rasa kehilangan. Terima kasih untuk semua yang sentiasa di sisi.


Thanks for read dear :)